اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

تولید گندم در آذربایجان‌شرقی به 950 هزار تن می‌رسد/هیچ‌گونه سوخت به ماشین‌آلات کشاورزی بدون پلاک تعلق نمی‌گیرد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی گفت : پیش‌بینی می‌شود امسال ازمزارع دیم و آبی استان بیش از950 هزار تن گندم برداشت شود.

تولید گندم در آذربایجان‌شرقی به 950 هزار تن می‌رسد/هیچ‌گونه سوخت به ماشین‌آلات کشاورزی بدون پلاک تعلق نمی‌گیرد

به گزارش خبرگزاری فارس از هشترود، ایوب ایرانی‌فام بعد از ظهر امروز در جلسه منطقه‌ای محصولات پائیزه شهرستان‌های استان در هشترود  با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال از مزارع دیم و آبی استان بیش از 950 هزار تن گندم برداشت شود، اظهار داشت: از این مقدار 650 هزار تن به‌صورت مازاد کشاورزان خریداری خواهد شد.

وی افزود: امسال 385 هزار هکتار گندم در مزارع دیم و 75 هزار هکتار گندم هم به صورت آبی در استان کشت شده است.

ایرانی‌فام، از تامین کود و نهاده‌های کشاورزی در استان خبر داد و گفت: کود مورد نیاز کشاورزان برای بهاره به تدریج در اختیار مراکز شهرستان‌ها قرار خواهد گرفت.

نادر زارع‌تالی، مدیر زراعت سازمان جهاد‌کشاورزی استان نیز در این جلسه تصریح کرد: در راستای تامین ادوات کشاورزی و عدم استفاده از گاوآهن‌های خاک برگردان در سال گذشته 48 دستگاه ادوات الگویی کشاورزی حفاظتی با اعتبار 5 هزار و 533 میلیون ریال و در سال‌جاری نیز 34 دستگاه با اعتبار 6364 میلیون ریال در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته در ۷۲ هزار و ۸۲۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان عملیات کم خاک‌ورزی و بی‌خاک ورزی اجرا شد، بیان داشت: برای امسال ۷۸ هزار و ۳۳۰ هکتار هدف‌گذاری شده است.

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی ابراز کرد: از اول سال زراعی در ۴۶ هزار هکتار از مزارع دیم و آبی استان عملیات کم خاک‌ورزی و بی‌خاک‌ورزی اجرا شده است.

وی همچنین به میزان خسارات وارده با بخش کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی در سال زراعی جدید اشاره کرد و گفت: بیش از ۱۴ هزار و ۶۸۰ میلیارد ریال به بخش کشاورزی استان در سال‌جاری خسارت وارد شده است.
 

تولید 4 نوع بذر گندم

مظفر روستایی رئیس بخش غلات موسسه  تحقیقات دیم کشور هم از تولید چهار نوع بذر گندم بنام‌های واران ( مناسب کشت در شرایط دیم، کم‌باران، پرباران و نیمه مقاوم به زنگ زرد و زودرس)،  شالان ( رقمی است زودرس با وزن هزار دانه بالا، نیمه حساس به زودرس یا همان خوابدیدگی و مقاوم به سرماخوردگی )، رحمت ( رقمی است زودرس با وزن هزار دانه خیلی درشت نیمه حساس به  زودرس ) و کمال ( رقمی است زودرس با وزن هزار دانه بالا) خبر داد.

 وی، از تولید دو نوع بذر جو نیز خبر داد و گفت: رقم آرتان که متحمل به تنش‌های سرما، خشکی و پر محصول و مقاوم به بیماری زنگ زرد و رقم قافلان با همین رقم متحمل به بیماری‌ها در مرکز موسسه تحقیقات دیم کشور برای کشت سال 98 تولید شده است.
 

هیچ‌گونه سوخت به ماشین‌آلات کشاورزی بدون پلاک تعلق نمی‌گیرد

محسن قهرمان‌نژاد رئیس اداره مکانیزاسیون سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی در ادامه این جلسه گفت:  همه مالکان و صاحبان ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی بدون پلاک، فقط تا پایان امسال فرصت دارند، نسبت به پلاک‌گذاری آنها اقدام کنند.

وی گفت:  از اول سال 1398 هیچ‌گونه سوخت مایع به ماشین‌آلات کشاورزی بدون پلاک، ارائه نخواهد شد.

قهرمان‌نژاد از رتبه اول استان در جذب و پرداخت تسهیلات مکانیزاسیون در کشور خبر داد و  افزود: امسال سهمیه تسهیلات مکانیزاسیون استان 54 میلیارد و 610 میلیون تومان بود که تا امروز 178 درصد یعنی 96 میلیارد و 738 میلیون تومان جذب شده است.

وی از رتبه اول شهرستان هشترود در استان هم در جذب و پرداخت تسهیلات مکانیزاسیون خبر داد.
 

بیمه 180 هزار هکتار اراضی زراعی و باغات

شهرام نریمانی مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان، خاطرنشان ساخت: امسال 140 هزار هکتار اراضی زراعی و 40 هزار هکتار باغات استان بیمه شده است.

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان،  میزان غرامت پرداخت شده به خسارت‌دیدگان محصولات زراعی و باغی استان ناشی از مخاطرات آب و هوایی و تغییرات جوی در سال گذشته را 135 میلیارد تومان اعلام و عنوان کرد: سال گذشته در شهرستان‌های اهر، ورزقان و هریس به محصولات کشاورزی خسارت 100 درصدی وارد شد.

وی از اجرای طرح بیمه پایه محصولات کشاورزی در استان آذربایجان‌شرقی خبر داد و افزود: این طرح با کمترین پرداخت حق بیمه توسط کشاورزان و بیشترین تعهد پرداخت غرامت خسارت محصولات کشاورزی انجام می‌شود.

نریمانی خاطرنشان کرد: خدمات بیمه‌ای در بخش کشاورزی، روزنه‌ای برای جبران خسارات این بخش در اثر مخاطرات طبیعی از جمله خشکسالی و سرمازدگی است و تاخیر در پرداخت غرامت بهره‌برداران، می‌تواند تداوم تولید را با مشکل مواجه کند.

انتهای پیام/60015/ 40/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول